logos-cabecera-pastilla-vermell

Història de la Festa Major

NECESSITAT I OBJECTIUS D'UNS PROTOCOLS DE LA FESTA MAJOR

Un protocol és “el conjunt de regles que cal observar pel que fa a l’etiqueta (…) en les cerimònies oficials”. Igualment, el verb transitiu “protocol·litzar” és definit com a “acció d’incorporar (quelcom) a un protocol”. 

Què ens mou, seguint aquests dos significats, a protocol·litzar una sèrie d’actes d’entre els molts que se celebren a la Festa Major de la nostra ciutat? I encara, prèviament, per què cal establir un protocol referint-nos amb aquest mot al ritual, les formes, els usos i els costums que cal observar en determinats actes de la Festa Major? Els següents paràgrafs intenten donar resposta a aquestes qüestions i explicar, en definitiva, la funció i la necessitat dels Protocols de la Festa Major de Terrassa que s’estableixen en aquest document. 

Una gran majoria de la gent de Terrassa que participa en la Festa Major de la ciutat té clars els diferents espais i temps festius, la seva distribució, el seu ritme i les activitats que es practiquen a cadascun d’ells. La suma de tot aquest coneixement i de totes aquestes percepcions sobre la Festa Major és considerat pels terrassencs i les terrassenques la nostra tradició festiva. 

De fet, els Protocols no pretenen altra cosa que fixar en un text escrit tot aquest conjunt de coneixements i percepcions latents sobre la festa que han esdevingut, amb els anys i per a molta gent, tradicions, i fer-los explícits. 

A la nostra ciutat, com a tantes altres, la major part dels costums festius no té pas el seu origen a la nit dels temps, ni tan sols té el pòsit de sis o set decennis. Perquè la nostra ciutat va patir, com tantes altres, el pes dels successius règims polítics que li van arrabassar la memòria i la identitat. Perquè la nostra ciutat va ser, com tantes altres, punt d’arribada de multitud de persones nascudes en altres terres que han aportat la seva visió del món i les seves respectives cultures per construir allò que avui anomenem identitat ciutadana. Una identitat complexa que és la suma de tots aquests factors i alguna cosa més, i que cada terrassenc –d’origen o d’adopció– viu i sent de manera diferent. Això fa que les pràctiques festives, reconstruïdes pràcticament des de zero o reinventades a partir de referents culturals preexistents, a començament de la dècada dels vuitanta, i avui acceptades com a tradició local, necessitin una especial protecció i cura. Per tal que esdevinguin veritablement un llegat per al patrimoni cultural de les generacions futures, cal un reconeixement previ i consensuat del seu caràcter de tradició festiva que els terrassencs i les terrassenques decidim atorgar-nos. És per tot això que l’any 1997 el Ple municipal va aprovar els primers Protocols de la Festa Major, publicats a la Gaseta Oficial de l’Ajuntament del dia 18 de maig de 1998. 

El reconeixement d’aquesta tradició local, de segur, facilitarà l’estabilització dels costums festius i la seva fixació ritual, requisits importants per tal que esdevinguin tradicions avalades pel pes de la història (…). Alhora, el reconeixement en el present d’una sèrie d’actes diferenciadors dels costums festius de Terrassa respecte als d’altres municipis contribueix a reforçar la nostra identitat ciutadana i és un factor de cohesió social, generador de sentiments de pertinença a la comunitat. 

No obstant això, i passada una dècada des de l’aprovació dels primers Protocols, es fa palesa la necessitat de fer balanç. La ciutat ha crescut en prop de cinquanta mil habitants des de 1997 fins ara, més de la meitat dels quals arribats de fora de l’Estat espanyol. Terrassa és ara molt més complexa i més diversa que fa deu anys, ha incorporat espais públics de nova centralitat al seu teixit urbà i ha vist notablement enriquit el seu panorama associatiu. Això, per fortuna, no ha estat impediment per a la Festa Major. Any rera any els nous i els vells terrassencs han omplert els espais festius i se’ls han continuat fent seus, fent palès que la Festa Major continua complint adequadament les seves funcions d’espai i temps donador d’identitat i cohesió ciutadana. En aquest sentit, els actes protocol·litzats asseguren que la Festa Major contribueix a difondre i enfortir el caràcter de ciutat complexa, compacta, cohesionada, cívica i catalana que té Terrassa. 

Tanmateix, els espais festius regulats pels Protocols de 1997, tot i haver-se mantingut en llur esperit notablement fidels a la normativa original, han anat experimentant petits ajustos en el seu desenvolupament pel fet que la tradició popular és essencialment viva i dinàmica. Es considera que cal actualitzar els Protocols vigents fins ara en el sentit d’incorporar-hi i reconèixer-hi les innovacions i les pràctiques que els protagonistes de la festa (els organitzadors, els actuants i els participants) han consolidat. Així mateix, es considera necessari palesar aquest caràcter obert, flexible i dinàmic dels Protocols per tal de garantir en el futur la funcionalitat de la festa i la seva connexió amb la pràctica quotidiana, així com la seva voluntat de reflectir la realitat per damunt de l’excessiva rigidesa en la ritualització. 

En protocol·litzar uns determinats actes de la Festa Major, i no pas tots, no es pretén establir actes de primera i de segona. Tampoc es pretén sobrelegitimar aquells actes que són grats als redactors dels Protocols, o als regidors que els han aprovat. 

Tenim clar, això sí, que partim d’un conjunt d’actes que configuren la columna vertebral de la Festa Major de Terrassa, tant des del punt de vista temporal (obertura, clímax i tancament) com espacial (es desenvolupen als espais centrals, des del punt de vista simbòlic, de la ciutat) i simbòlic (són els actes que han esdevingut els referents de la Festa per a la ciutadania i per als forasters, i que han dotat a la Festa Major de Terrassa d’una personalitat pròpia). 

Aquests requisits previs fan que la llista dels actes a considerar dins dels Protocols estigui formada per l’inici de la festa (baixada del drac, repic de campanes i obertura de la festa), el Raval Infernal, la cercavila, la traca d’anunci de la revetlla, el correfoc, el diumenge de Festa Major (seguici d’autoritats a l’església i ofici solemne, sortida d’ofici i castells) i els actes de cloenda. 

Aquests actes, doncs, constitueixen l’eix vertebrador de la festa des dels punts de vista temporal, espacial i simbòlic. Alguns d’ells, a més, són massius, però cal dir que el nombre de participants no ha estat un criteri referent, ja que no té relació amb els elements vertebradors que hem descrit. Com a exemple, es podria esmentar que, de Ball de Plaça, només n’hi ha un, el de la Festa Major de Terrassa, mentre que de concerts al carrer n’hi ha a tots els llocs del món on el clima i el pressupost ho permeten. 

Es podria objectar que actes com l’ofici o els castells –humans i de focs– no són privatius de Terrassa, sinó comuns a molts pobles i ciutats de Catalunya. En aquest cas, hem considerat que l’entramat ritual del dia gran, del clímax de la Festa Major de diumenge al migdia, era bàsic des dels tres punts de vista que hem esmentat. I en el cas del castell de focs, hem considerat que tenia la màxima importància des del punt de vista temporal i simbòlic (és l’acte que marca el tancament de la festa). 

Els Protocols es podrien haver fet de múltiples maneres. Es podrien no haver fet, ja que, en realitat, el millor protocol és aquell que no cal redactar, perquè ja forma part, implícitament, de la manera de pensar i actuar de la gent que participa en la festa. Es pot argumentar, d’altra banda, que difícilment es pot imaginar avui la Festa Major de Terrassa sense la fira, les ballades de sardanes, la festa infantil, les activitats juvenils, la presència de danses tradicionals, els concerts al carrer, les exposicions, les curses atlètiques o ciclistes i un ampli ventall d’activitats esportives, o les parades i les terrasses dels bars envaint el carrer. 

També és ben cert que el patrimoni cultural que recollim i us presentem en aquests Protocols ha esdevingut per ampli consens social la targeta de visita de la Festa Major de Terrassa, allò que la diferencia de la Festa Major de les altres poblacions. Aquesta identitat única és, en definitiva, el que els Protocols volen preservar i potenciar. 

UNA VISIÓ HISTÒRICA DE LA FESTA MAJOR DE TERRASSA

El reclam de la celebració de la Festa Major es fa a través de mitjans recurrents, molt diversos en intensitat. El primer i principal és el de la tradició, marcada per la data del calendari. El cartell, el programa de mà, l’engalanament d’alguns espais de la Festa i les informacions dels diversos mitjans de comunicació formen els reclams i prolegòmens de la Festa. I la comunicació personal que s’estableix tant entre els membres de les diferents entitats locals que organitzen activitats com entre els components de les diverses comissions que tenen cura de les activitats acaba de crear el clima que impregna els dies previs a la Festa. 

El penó de la ciutat, que representa plàsticament l’escut, és un dels símbols més importants. 

L’alcalde, per Festa Major, encarrega l’honor de portar el penó de la ciutat a una entitat o institució ciutadana amb motiu d’una efemèride o algun acte molt rellevant. 

Un altre encàrrec honorífic que fa l’alcalde és la designació del pregoner o pregonera. L’encàrrec sol recaure en una personalitat destacada del món de l’art, el cinema, el teatre, la literatura, el periodisme o l’esport que resideixi a la nostra ciutat o hi tingui alguna vinculació directa. 

El pregó, un cop arribat el Drac de Terrassa, i amb el repic de campanes, és l’activitat que marca l’inici oficial de la Festa Major, el capvespre del divendres, i ha passat de ser una dissertació en el marc solemne del Saló Capitular de l’Ajuntament a pronunciar-se en prosa, en vers o cantat des del balcó de la Casa Consistorial i, per tant, obert a tota la ciutadania present al Raval. 

L’Ajuntament decideix també la imatge impresa que s’incorpora als ventalls que els regidors de la Corporació porten al seguici oficial del diumenge, i que tenen el seu origen en els antics ventalls que s’havien utilitzat a la festa de Corpus fins a començament de segle. Aquests ventalls, que servien per a espantar les mosques i refrescar-se de la calor del dia, es van recuperar per la Festa Major de 1948, i el seu ús s’ha mantingut, amb algunes interrupcions, des de llavors. Modernament, la imatge que incorporen sol reflectir, en dibuix a la ploma, una de les obres emblemàtiques que s’ha inaugurat en el curs de l’any. 

Dins el marc dels honors i les distincions, cal assenyalar també que en el decurs de la Festa Major se sol reconèixer, en un acte solemne al Saló Capitular, la trajectòria cívica de ciutadans i ciutadanes, amb la instal·lació del seu retrat pintat a l’oli a la Galeria de Terrassencs i Terrassenques Il·lustres, o amb l’atorgament de la medalla de la ciutat als qui, pels seus mèrits, se n’hagin fet creditors. Aquest reconeixement d’honors i distincions és competència de l’Ajuntament en ple i, tot i que no és exclusiu de la Festa Major i pot celebrar-se en altres dates, s’ha incorporat com a acte previ al pregó en diverses anualitats. 

Finalment, la recepció oficial que des de l’any 1980 ofereix l’alcalde, als jardins de la Casa Museu Alegre de Sagrera, a tots els representants de les entitats i institucions ciutadanes i a personalitats destacades de la vida terrassenca. Aquesta invitació institucional es fa també extensiva a autoritats i personalitats foranes de notable relleu. A banda de l’engalanament amb senyeres i domassos de la façana de l’Ajuntament, fora de protocol, deixarem constància del costum implantat per la Rosa Mora i el Joan Martí d’encendre un ciri en honor dels sants patrons al vestíbul de l’Ajuntament. Aquesta superstició compleix amb la suposada funció d’espantar la pluja en el decurs de la festa, i recentment s’ha incorporat com un acte més del programa que es realitza amb tota la solemnitat, i que marca pròpiament l’inici cronològic exacte de la Festa Major de Terrassa.